De smaak van de toekomst: hefbomen voor een plantaardig aanbod op events
Maud Peeters
Onderzoeker (Onderzoekscentrum Publieke Impact - Karel de Grote Hogeschool)
Evenementbezoekers hechten belang aan duurzaamheid. Driekwart van hen (75%) vindt het belangrijk dat organisatoren maatregelen nemen om de impact van evenementen op milieu en klimaat te beperken. Tegelijkertijd denkt slechts één op drie (32%) dat hun eigen gedrag op een evenement werkelijk verschil maakt (Onderzoekscentrum Publieke Impact, 2024). Die kloof tussen waarden en gedrag, de zogenaamde “value-action gap”, vormt een uitdaging. Sensibilisering is nodig om bezoekers te motiveren duurzame keuzes ook daadwerkelijk te maken.
Voeding is één van de domeinen waar die kloof duidelijk speelt. Hoewel het voedingssysteem ongeveer 33% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot veroorzaakt, blijven we in onze voedingskeuzes nog vaak vasthouden aan gewoontes en gemak. Veel organisatoren zetten vandaag al stappen naar een duurzamer food aanbod, maar zitten met vragen over hoe ze dat het best aanpakken. Moet je duurzame keuzes stilzwijgend normaliseren, of is het net doeltreffender om bezoekers bewust te maken van de impact van hun keuzes?
Uit praktijkonderzoek blijkt dat de sleutel tot succes vooral ligt in een aantrekkelijk en passend plantaardig aanbod. Een breed smakenpalet en gerechten die aansluiten bij de sfeer van het evenement zijn cruciaal: bezoekers willen in de eerste plaats lekker eten, ze willen genieten. Dat bevestigt ook onze bevraging op twee testcases, waar ‘smaak’ naar voren kwam als de belangrijkste motivatie om een gerecht te kiezen.
Daarbij is het essentieel dat je plantaardige gerechten niet positioneert als een alternatief ‘op de tweede lijn’, maar als een volwaardige keuze bovenaan het menu. Onderzoek toont aan dat mensen vaak terughoudend staan tegenover plantaardige opties, zeker wanneer die expliciet als “vegetarisch” of “veganistisch” worden gelabeld. Door de plantaardige keuze als standaard te presenteren, kan deze drempel lager worden.
Via slimme, en vaak erg eenvoudige, interventies op niveau van product, prijs en promotie kunnen organisatoren voor bezoekers de weg openen naar een positieve keuze voor plantaardige voeding. Zo kunnen ze werk maken van een kleinere CO2-voetafdruk, zonder verlies aan beleving of smaak.
Evenementbezoekers hechten belang aan duurzaamheid. Driekwart van hen (75%) vindt het belangrijk dat organisatoren maatregelen nemen om de impact van evenementen op milieu en klimaat te beperken. Tegelijkertijd denkt slechts één op drie (32%) dat hun eigen gedrag op een evenement werkelijk verschil maakt (Onderzoekscentrum Publieke Impact, 2024). Die kloof tussen waarden en gedrag, de zogenaamde “value-action gap”, vormt een uitdaging. Sensibilisering is nodig om bezoekers te motiveren duurzame keuzes ook daadwerkelijk te maken.
Voeding is één van de domeinen waar die kloof duidelijk speelt. Hoewel het voedingssysteem ongeveer 33% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot veroorzaakt, blijven we in onze voedingskeuzes nog vaak vasthouden aan gewoontes en gemak. Veel organisatoren zetten vandaag al stappen naar een duurzamer food aanbod, maar zitten met vragen over hoe ze dat het best aanpakken. Moet je duurzame keuzes stilzwijgend normaliseren, of is het net doeltreffender om bezoekers bewust te maken van de impact van hun keuzes?
Uit praktijkonderzoek blijkt dat de sleutel tot succes vooral ligt in een aantrekkelijk en passend plantaardig aanbod. Een breed smakenpalet en gerechten die aansluiten bij de sfeer van het evenement zijn cruciaal: bezoekers willen in de eerste plaats lekker eten, ze willen genieten. Dat bevestigt ook onze bevraging op twee testcases, waar ‘smaak’ naar voren kwam als de belangrijkste motivatie om een gerecht te kiezen.
Daarbij is het essentieel dat je plantaardige gerechten niet positioneert als een alternatief ‘op de tweede lijn’, maar als een volwaardige keuze bovenaan het menu. Onderzoek toont aan dat mensen vaak terughoudend staan tegenover plantaardige opties, zeker wanneer die expliciet als “vegetarisch” of “veganistisch” worden gelabeld. Door de plantaardige keuze als standaard te presenteren, kan deze drempel lager worden.
Via slimme, en vaak erg eenvoudige, interventies op niveau van product, prijs en promotie kunnen organisatoren voor bezoekers de weg openen naar een positieve keuze voor plantaardige voeding. Zo kunnen ze werk maken van een kleinere CO2-voetafdruk, zonder verlies aan beleving of smaak.
Back to overview
Interested in this lecture?
Festivak is the trade show for the events industry.
Highlights
Subscribe to the newsletter
© Organisatie Groep Zuid
to top