Design thinking: de grondslag van event design

DO 15:30 - 16:00

Dit is een presentatie van 2018

Het EventCanvas is een krachtig middel dat helpt bij het organiseren van impactvolle events. In deze sessie  gaan we in op de gedachte erachter en hoe je het kan toepassen. 
Iedereen die een event organiseert wil op de een of andere manier het gedrag van stakeholders beïnvloeden. Bezoekers iets leren is hiervan een voorbeeld, net als het versterken van relaties met bezoekers en sponsoren of het motiveren van bezoekers iets te kopen. 
Succesvolle events slagen erin gedrag te beïnvloeden, maar vaak is niet precies duidelijk wat de kern van het succes is. Dat komt doordat er vaak nog weinig procesmatig wordt nagedacht over de essentie van een evenement. 
Je herkent het misschien wel als jij voor jouw organisatie events organiseert. Er ligt een draaiboek dat elk jaar weer wordt afgestoft en waarin wat aanpassingen ten opzichte van voorgaande jaren worden gedaan. Je baas vindt dat ‘die en die’ spreker per se moeten komen, een ander wil dat ‘die en die’ belangrijke klant ook ruimte moet krijgen en het grootste deel besteed je uit aan een gespecialiseerd evenementenbureau. Het events vindt plaats, iedereen heeft het nog over die ene spreker en die heerlijke lunch en je baas is blij. 
Maar is het doel bereikt? Is het gedrag van je belangrijkste stakeholders veranderd? Wat zorgde ervoor dat je event waarde toevoegde ? Deze vragen blijven vaak onbeantwoord, terwijl ze wel degelijk gaan over de essentie van het event. Het EventCanvas kan je helpen om een stap terug te doen, om voor de eerste boekingen betekenisvolle gesprekken te voeren over het event met iedereen binnen je organisatie. En dat levert uiteindelijk een event met impact op.