Submitted by: Festivak

Hoe ziet Festivak 2020 eruit?

De eerste editie van Festivak vond 24 jaar geleden plaats. Geboren uit de ambitie om een ontmoetings- en verbindingsplatform te zijn voor de evenementensector waar wij zelf ook een onderdeel van zijn. In de afgelopen 24 jaar hebben we de branche zien groeien, ontwikkelen en volwassen zien worden.

Als evenementenbranche hebben we in die periode goede en minder goede tijden gekend, maar de huidige situatie overstijgt alle andere crises die we hebben meegemaakt en overleefd(!). Het doet ons daarom ook pijn om te zien hoe hard deze sector op dit moment geraakt wordt. Laten we niet te veel ingaan op de exacte cijfers, want dat ziet er niet bemoedigend uit, vooral niet nu we weten dat de zomer op slot zit.

Diepgeworteld
Als vakbeurs ben je altijd een reflectie van de markt en beweeg je mee met die markt. Mede daarom is Festivak altijd een beetje een reizend circus geweest. Van het MECC Maastricht, naar de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch, Rotterdam Ahoy, Autotron Rosmalen, RAI Amsterdam en de Jaarbeurs Utrecht. Overal zijn we neergestreken. En sinds 2006 vinden we om het andere jaar ook plaats in België. Eerst in de Waagnatie/Hangar29 te Antwerpen, en tegenwoordig in de Nekkerhal Mechelen.

In al deze jaren hebben we een sterke band opgebouwd met alle partijen in de evenementenbranche. Van organisatoren, toeleverancier en locaties tot zzp’ers en artiesten.

Wanneer de storm is gaan liggen, willen wij meer dan ooit tevoren weer de functie van verbinder vervullen en iedereen verwelkomen. We denken dat deze editie relevanter dan ooit gaat zijn, omdat dit het uitgelezen moment is om bij elkaar te komen, te leren van deze crisis en voorzichtig vooruit te blikken. Wij zijn er dan ook op gebrand om er samen de mooiste editie ooit van te maken. Een editie van weerzien.

Lichtpuntje
Hoe die editie er exact uit zal zien, is voor nu moeilijk te voorspellen. Onbekend is of we aanvullende maatregelen dienen te treffen. En zo ja, welke. Het zal een lastige puzzel zijn, maar wel een die we graag willen leggen. Omdat we het belangrijk vinden dat Festivak plaatsvindt, zodat we met zijn allen toch een lichtpuntje hebben om naar uit te kijken. We willen daarom ook vooral samen met jullie kijken naar hoe we dat kunnen gaan doen. Dus heb je ideeën? Aarzel zeker niet en laat het ons weten.

Een ander lichtpuntje dat we zien is het vermogen van bedrijven in de branche om zich sterk te houden, ondanks de harde klappen die vallen. We zijn ontzettend trots op iedereen die in deze moeilijke en lastige tijd durft om te denken en andere initiatieven bedenkt om zo het hoofd nog enigszins boven water te houden. Zo zijn er toeleveranciers die er alles aan doen om hun personeel aan het werk te houden en hun materiaal ter beschikking stellen aan hulpverleners. Wij horen graag nog meer van dit soort innovatieve en creatieve oplossingen uit de eventbranche! Dus heb je een mooi verhaal hierover? Stuur dan een mail naar Jill Oomen via jill@ogz.nl en deel je initiatief.

Laten we met zijn allen hopen (en eraan werken) dat we in november met zijn allen weer bij elkaar mogen komen om elkaar weer te groeten, elkaar te steunen en er (hopelijk) een memorabele editie van te maken.

Ik hoop iedereen snel weer te zien en te spreken.

Vriendelijke groet,
Jill Oomen

Projectmanager Festivak
+31 (0)40 280 84 02
festivak.be
festivak.nl

Add new comment