Van zolder naar vol Sportpaleis
“Toen ik twaalf was, leerde ik Koen kennen” (inmiddels beter bekend als dj Coone). Koens oudere broer was dj en kocht wekelijks de nieuwste house- en tranceplaten op vinyl. “Koen en ik mochten mee naar de platenwinkels. Daar kwamen we niet alleen in contact met bekende dj’s, maar ontdekten we ook de Belgische clubscene dankzij alle flyers en magazines die daar op de toog lagen.” Marijn droomde van een eigen discotheek, Koen van een dj-carrière – en ze waren vastbesloten die dromen waar te maken. We kochten een paar discolampen, een spiegelbol en een stroboscoop op de rommelmarkt en toverden de zolder om tot onze eigen club: de Mega Zone. Ik deed de organisatie, Koen leerde de dj-skills en tricks van zijn broer Jurgen.”
Eén keer per maand op woensdagnamiddag nodigden ze een select clubje vrienden uit voor unieke themafeesten. “Voor de Jungle Party sleepten we de halve tuin naar boven; het hele huis lag onder het zand! Daar waren Koens ouders minder blij mee,” lacht Marijn.
Too cool for school
Na de middelbare school stond één ding voor Marijn vast: hij wilde ondernemen. “Ik organiseerde toen al mijn eerste fuiven en zag mezelf niet nog eens jaren in de schoolbanken zitten. Mijn ouders stonden daar achter, op voorwaarde dat ik mijn eigen boontjes zou doppen.”
Hij solliciteerde daarom bij Key Music, een grote muziekwinkel in Sint-Niklaas, en kon de volgende dag meteen beginnen. “Met dat inkomen huurden Koen en ik samen een vrijstaande woning. Ik richtte daar mijn eerste kantoor in en Koen zijn eerste muziekstudio.” Marijn spaarde al zijn centen en op zijn 21ste organiseerde hij de eerste editie van Reverze in Sotto’s, destijds de grootste club van België. Het event was in no-time uitverkocht en trok meer dan 3000 bezoekers. Marijns carrière was écht van start.
Hij ging verder onder de naam Bass Events. Na drie succesvolle edities van Reverze in Sotto’s werd hij benaderd om het concept samen naar het Sportpaleis te brengen. Een jongensdroom kwam uit: ook daar was Reverze uitverkocht. Inmiddels – twintig jaar later – trekt Reverze 30.000 bezoekers verspreid over twee nachten, met fans uit de hele wereld. “Echt bijzonder als ik erop terugkijk,” zegt Marijn.
Dare to Dream, geen loze leuze
Met Bass Events bouwde Marijn aan een indrukwekkend portfolio van harder styles-events. Onder zijn andere label Dare to Dream werd het aanbod veel diverser, met festivals en concepten voor alle leeftijden en muziekgenres. Met Sunrise Festival als vlaggenschip heeft Dare to Dream een van de snelst groeiende dance festivals in Vlaanderen en mochten ze afgelopen editie 75.000 bezoekers in 3 festivaldagen ontvangen, waarvan er 17.500 op de festivalcamping verbleven.
Dare to Dream is voor Marijn meer dan een merk. “Het is een levensfilosofie. Durven, dromen én doen. Zeker als het tegenzit.” En die filosofie werpt vruchten af. De ideeën en concepten schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat dacht je van Aper’eau, Lentelust, Zomerlust, Vagebond Weekend en Stessfactor. Samen met zijn team organiseert Marijn jaarlijks vijf outdoorfestivals, een reeks van indoorfeesten, zestien vaste concepten én een unieke festivalervaring op 27 schoolpleinen verspreid over Vlaanderen.
Creatief tot de limit
Marijns invloed is zichtbaar in elk concept. Als creatief mastermind stort hij zich vol overgave op ieder idee, event of festival. “Elk project begint met een moodboard met sfeer, look & feel. Dat doen we samen, maar ik ben eindredacteur van elk concept, het moet kloppen met het beeld in mijn hoofd. Daarna komen de teams van productie, operations, marketing, artiesten, partnership en food & beverage aan bod. Zij vertalen het idee naar de realiteit. En het management & finance team houdt de budgetten in de gaten en zorgt dat alles administratief op punt staat.”
Tegelijk is herkenbaarheid voor Marijn minstens zo belangrijk als vernieuwing. “We werken bewust binnen duidelijke kaders,” legt hij uit. “Die houvast helpt om grenzen te bewaken, maar biedt ook genoeg ruimte om telkens opnieuw te verrassen.” En dat werkt. Mensen blijven terugkomen. Niet alleen omdat ze iets nieuws beleven, maar ook omdat het voelt als thuiskomen in een wereld die ze kennen én vertrouwen.
Beleving maximaal, impact minimaal
Maar de evenementenbranche is niet alleen maar fun en good times. Marijn is daarom ook realistisch: “De eventsector is grillig. Het weer, regelgeving, stijgende kosten… je moet je kunnen aanpassen en er echt een mindset voor hebben. Omdat wij op verschillende vlakken actief zijn, zowel indoor als outdoor, kunnen we risico's spreiden.”
Een andere uitdaging voor de branche is duurzaamheid. “We hebben zelf een sustainability manager in ons productieteam. We staan echt achter de gedachte: maximale beleving, maar het beperken van de impact op de omgeving. Maar het moet wel haalbaar zijn, daar staan we als sector nog wel voor heel wat uitdagingen.”
Marijn X Festivak
Tijdens Festivak 2025 krijg jij een unieke kans om het creatieve brein van Marijn Venmans te verkennen. Hij neemt je mee op zijn ondernemersreis: van die allereerste fuif tot een uitverkocht Sportpaleis. Marijn deelt zijn verhaal over het bouwen van iconische merken als Sunrise Festival en Dare to Dream, hoe hij creativiteit moeiteloos combineert met realisme, én hoe dromen hem blijven drijven, zelfs als het tegenzit.
Laat je niet gek maken door alles wat op je afkomt. Omring je met mensen die dingen beter kunnen dan jij. Weet waar je kracht ligt, maar vooral ook waar je zwaktes zitten. Bouw daaromheen een sterk team. En blijf dromen. Zonder lef stonden we nooit waar we nu staan.”
Mis deze motiverende en inspirerende sessie niet, dé kans om te leren van een gepassioneerd ondernemer die met beats een imperium bouwde, vol beleving, visie en impact.