Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

5-6 NOVEMBER 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Voor wie is de beurs

Food Fun & Entertainment

Nieuw

Festivak Meets

Partners

Blog

Terugblik

Aftermovie

Beursmagazine

2023

Informatie over deze editie

Locatie & openingstijden

Festivak Connect

Connecting the dots

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Festivak en maak van jouw event(s) een succes.

Voor exposanten

Deelname aan de beurs?

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Klaar voor bezoek

Stand reserveren

Extra informatie

Exposantenprofiel

Bezoekersprofiel

Locatie & openingstijden

Aftermovie

Connecting the dots

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document

Exposantenlijst Programma Blog & kennis Contact Gratis ticket
5-6 NOVEMBER 2025 Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Voor wie is de beurs

Food Fun & Entertainment

Nieuw

Festivak Meets

Partners

Blog

Terugblik

Aftermovie

Beursmagazine

2023

Informatie over deze editie

Locatie & openingstijden

Festivak Connect

Connecting the dots

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Festivak en maak van jouw event(s) een succes.

Voor exposanten

Voor exposanten

Deelname aan de beurs?

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Klaar voor bezoek

Stand reserveren

Extra informatie

Exposantenprofiel

Bezoekersprofiel

Locatie & openingstijden

Aftermovie

Connecting the dots

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document

Exposantenlijst Programma Blog & kennis Contact

Nederlands

Taal

English

Login exposanten

Gratis ticket

De smaak van de toekomst: hefbomen voor een plantaardig aanbod op events

Donderdag 14:30 - 15:00
Keynote 3 | RollOut events
Maud Peeters

Onderzoeker (Onderzoekscentrum Publieke Impact - Karel de Grote Hogeschool)

Linkedin Meer over deze spreker

Evenementbezoekers hechten belang aan duurzaamheid. Driekwart van hen (75%) vindt het belangrijk dat organisatoren maatregelen nemen om de impact van evenementen op milieu en klimaat te beperken. Tegelijkertijd denkt slechts één op drie (32%) dat hun eigen gedrag op een evenement werkelijk verschil maakt (Onderzoekscentrum Publieke Impact, 2024). Die kloof tussen waarden en gedrag, de zogenaamde “value-action gap”, vormt een uitdaging. Sensibilisering is nodig om bezoekers te motiveren duurzame keuzes ook daadwerkelijk te maken.

Voeding is één van de domeinen waar die kloof duidelijk speelt. Hoewel het voedingssysteem ongeveer 33% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot veroorzaakt, blijven we in onze voedingskeuzes nog vaak vasthouden aan gewoontes en gemak. Veel organisatoren zetten vandaag al stappen naar een duurzamer food aanbod, maar zitten met vragen over hoe ze dat het best aanpakken. Moet je duurzame keuzes stilzwijgend normaliseren, of is het net doeltreffender om bezoekers bewust te maken van de impact van hun keuzes?

Uit praktijkonderzoek blijkt dat de sleutel tot succes vooral ligt in een aantrekkelijk en passend plantaardig aanbod. Een breed smakenpalet en gerechten die aansluiten bij de sfeer van het evenement zijn cruciaal: bezoekers willen in de eerste plaats lekker eten, ze willen genieten. Dat bevestigt ook onze bevraging op twee testcases, waar ‘smaak’ naar voren kwam als de belangrijkste motivatie om een gerecht te kiezen.

Daarbij is het essentieel dat je plantaardige gerechten niet positioneert als een alternatief ‘op de tweede lijn’, maar als een volwaardige keuze bovenaan het menu. Onderzoek toont aan dat mensen vaak terughoudend staan tegenover plantaardige opties, zeker wanneer die expliciet als “vegetarisch” of “veganistisch” worden gelabeld. Door de plantaardige keuze als standaard te presenteren, kan deze drempel lager worden.

Via slimme, en vaak erg eenvoudige, interventies op niveau van product, prijs en promotie kunnen organisatoren voor bezoekers de weg openen naar een positieve keuze voor plantaardige voeding. Zo kunnen ze werk maken van een kleinere CO2-voetafdruk, zonder verlies aan beleving of smaak.

Evenementbezoekers hechten belang aan duurzaamheid. Driekwart van hen (75%) vindt het belangrijk dat organisatoren maatregelen nemen om de impact van evenementen op milieu en klimaat te beperken. Tegelijkertijd denkt slechts één op drie (32%) dat hun eigen gedrag op een evenement werkelijk verschil maakt (Onderzoekscentrum Publieke Impact, 2024). Die kloof tussen waarden en gedrag, de zogenaamde “value-action gap”, vormt een uitdaging. Sensibilisering is nodig om bezoekers te motiveren duurzame keuzes ook daadwerkelijk te maken.

Voeding is één van de domeinen waar die kloof duidelijk speelt. Hoewel het voedingssysteem ongeveer 33% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot veroorzaakt, blijven we in onze voedingskeuzes nog vaak vasthouden aan gewoontes en gemak. Veel organisatoren zetten vandaag al stappen naar een duurzamer food aanbod, maar zitten met vragen over hoe ze dat het best aanpakken. Moet je duurzame keuzes stilzwijgend normaliseren, of is het net doeltreffender om bezoekers bewust te maken van de impact van hun keuzes?

Uit praktijkonderzoek blijkt dat de sleutel tot succes vooral ligt in een aantrekkelijk en passend plantaardig aanbod. Een breed smakenpalet en gerechten die aansluiten bij de sfeer van het evenement zijn cruciaal: bezoekers willen in de eerste plaats lekker eten, ze willen genieten. Dat bevestigt ook onze bevraging op twee testcases, waar ‘smaak’ naar voren kwam als de belangrijkste motivatie om een gerecht te kiezen.

Daarbij is het essentieel dat je plantaardige gerechten niet positioneert als een alternatief ‘op de tweede lijn’, maar als een volwaardige keuze bovenaan het menu. Onderzoek toont aan dat mensen vaak terughoudend staan tegenover plantaardige opties, zeker wanneer die expliciet als “vegetarisch” of “veganistisch” worden gelabeld. Door de plantaardige keuze als standaard te presenteren, kan deze drempel lager worden.

Via slimme, en vaak erg eenvoudige, interventies op niveau van product, prijs en promotie kunnen organisatoren voor bezoekers de weg openen naar een positieve keuze voor plantaardige voeding. Zo kunnen ze werk maken van een kleinere CO2-voetafdruk, zonder verlies aan beleving of smaak.

Terug naar het overzicht

Geïnteresseerd in deze lezing?

Meld je nu gratis aan voor Festivak en beleef twee dagen vol inspiratie, praktijkinzichten en vernieuwende toepassingen. 
Free ticket